לא פעם אני שומע מארגונים שונים ורשויות מקומיות על הקשיים בעולם הניקיון - התחום שהוא חשוב לכולנו בעידן בו אנחנו חיים.
"קשה לגייס עובדים ותחלופת כח האדם גבוהה, הרווחים בתחום קטנים והקומבינות רבות, הקבלן מתרעם על קנסות ואילו הרשות מתלוננת שהיא לא מקבלת את מה שביקשה" ולמרות שהמצב בתחום מעלה המון קשיים - התפיסה וההתנהלות לא משתנות ונראה שנדרש כאן שינוי. בתערוכה האחרונה בברצלונה לערים חכמות נתקלתי בחברה שהצליחה בשיתוף עם הרשויות המקומיות לשנות את התפיסה, ותיכף אגיע לכך.
מה מונע מהרשויות לשנות תפיסה בניקיון?
ראשית, מה שגרם לי לכתוב את הכתבה, הייתה ידיעה שפורסמה לאחרונה בידיעות אחרונות המעדכנת על הסרת חיישני ה GPS מעגלות הניקיון בעיריית תל אביב בעקבות זעקה על מעקב על העובד ופגיעה בפרטיות - ידיעה, ספק מגמתית, שמראה עד כמה עוסקים בתפל בתחום הזה.
עגלות הניקיון ברחוב הן חלק מהנוף העירוני שכל עיר ששואפת להיות נקייה - רובנו לא מבחינים בהן ובטח שלא בחיישן GPS המותקן עליהן.
ל"צדיקים" שמתרעמים על כך חשוב להדגיש - מערכות בקרה מסוג זה נועדו לוודא שניתן שירות ובוצע ניקיון ברחבי העיר למען התושבים ולא בשביל "לחפש" את העובד הפשוט ולבדוק אם נח יותר מ5 דקות.
המציאות היום היא שהעולם מתקדם
הרשויות שואפות להפוך לחכמות יותר ,להתייעל, לספק לתושב שירות טוב יותר ועיר נקייה יותר. בעלי התפקידים בעירייה נדרשים לכך ומחפשים כיוונים שיאפשרו זאת ואם חושבים על כך בהיגיון, זאת חובתם ועצם מהות תפקידם לממש את התקציב הציבורי ממיסי התושבים על מנת לספק להם שירות טוב יותר וכמובן, מנהלי אגפי השפע ומקביליהם - נדרשים לוודא שהתקציב מנוצל בצורה יעילה וטובה. חברת ניקיון שלא תבין בטווח הארוך שהיא צריכה ליזום ולהשפיע על מערכות הבקרה והשליטה ולייצר שקיפות - לא תוכל להתמודד במכרזים. הלקוחות כבר שם, הם רוצים עיר חכמה,יעילות ושקיפות.שגם טובים ועדיפים לחברות הניקיון על מנת לשפר את התפוקות ולהתייעל.
חברות הניקיון צריכות להצטרף למהלך ואולי אף להוביל אותו כפי שעשתה חברת URBASER האירופאית בה ביקרתי:
החזון של URBASER הוא לשפר את תנאי החיים של הדורות הנוכחיים והעתידיים כאחד, להבטיח את הגישה שלהם למשאבי טבע בסיסיים ולמזער את ההשפעה הסביבתית על ההתקדמות האנושית. אם הייתי קורה את המסר והחזון הזה לא הייתי מנחש שזה בעצם חברת ניקיון. הייתי חושב שזאת חברה הייטקיסטית בתחום האנרגיה או הקיימות.
ובכן, התרשמתי שזה הייטק בניקיון ולפי מה שראיתי, הם לא עובדים בשכר מינימום. אבל החברה מספקת תפיסה ושירות עם חזון ועם הפנים ללקוח - הרשויות המוניצפליות והתושבים, זאת על ידי שילוב תפיסת הפעלה מתקדמת הכוללת שירות מקצה לקצה מגובה בטכנולוגיה בכל הכיוונים.
אז איך URBASER עושה את זה?
- החברה מודדת ברמה היומית את סטטוס הניקיון בכל עיר - מרחקים בק"מ שבוצע הניקיון וכמות האפשה שפונתה בטונות.
- היא מציגה בדש בורד שלה לכל רשות את הנתונים באופן מדיד, מבוקר ומנוהל.
- היא עובדת ב 880 ערים ורשויות, מנהלת למעלה מ 59 מיליון מטר של שטחים ירוקים, ולמעלה מ 670 אלף קילומטר של רחובות נקיים.
- היא מפנה זבל כמעט חצי מיליון טון מידי חודש!
- היא מספקת תפיסה כוללת שקיפות ואחריות על הניקיון!
- יש לה צוותים ומפקחים עם אפליקציות, פחים עם סנסורים, משאיות פינוי עם כל הפרמטרים למדידה בקיצור מדהים!
- הלקוחות מרוצים וגם משלמים פחות כי הכל מנוהל ומבוקר עם מרכז בקרה ושליטה ויעילות מקסימלית.
אז איך אפשר להוביל מהפכה ושינוי גם בישראל?
ראשית, נדרש שיתוף פעולה בין הרשות לקבלן (אולי גם למרכז השלטון המקומי ) בשביל לבצע מהפכה שכזאת. במקום להתעסק במכרזים שהם רק מוטי מחיר, יש להכניס פרמטרים מתקדמים יותר.
מה הרשויות יכולות לעשות בעניין:
לשנות את תפיסת המכרזים ( בין אם מנוהלים באופן פרטי של הרשות מול הקבלן ובין אם מתבצעים בליווי והובלה של משכ"ל ) ולהכניס מדדים טכנולוגיים, איכות ובקרה, שקיפות למכרזים גם אם המחיר לשעה יעלה בעוד 2-3 לשעה או יותר הוא יחסוך לרשות בסופו של דבר הרבה כסף.
אני סבור ובטוח כי השירות יהיה טוב יותר והעיר נקייה יותר. חברות הניקיון יוכלו לגייס עובדים טובים יותר ותהיה פחות תחלופה מה שייצר יציבות ופחות קנסות וויכוחים ומרמור של הקבלנים.
קחו דוגמא: נניח וקבלן זכה במכרז במחיר 49 שקלים לשעה אבל חסרים עובדים, הניקיון לא מתקתק, יש קנסות וויכוחים כל הזמן ולעיר זה עולה 10 מיליון שקל בשנה. לעומת זאת, קבלן אחר הציע 53 שקלים ואיתו השירות והטכנולוגיה והשקיפות היו גורמים לכך שלעיר זה היה עולה 8.5 מיליון שקלים והשירות היה מצויין והעיר הייתה נקייההיה די ברור מי היה באמת זוכה במכרז.
מה התועלות לרשות?
די ברור שבקרה ושליטה וניהול אופטימלי יכולים לחסוך כסף רב לרשות ,להערכתי ,בין 10-20 אחוז לפחות. יש כאלה שאומרים יותר
מה החברות הניקיון יכולות לעשות בעניין:
לשנות את המיצוב של הענף והתפיסה שלו. להרים אותו למעלה באמצעות טכנולוגיה, להוביל מהלכים שייצרו שקיפות יעילות גם להם וגם לספק כלי בקרה לרשות/לקוחות שלהם.
להערכתי דווקא חברות הניקיון הם אלה שיכולות להוביל את המהפך. המפקחים שראיתי בשטח בחברת URBASER היו עם טאבלטים ואפליקציות ניהול, העובדים שמנקים היו לבושים עם בגדים וסרבלים איכותיים ונראים כמו אנשי מעבדה עם מראה והופעה שמכבדת את המקצוע.
מה התועלת לחברת האבטחה?
מעבר לכלי ניהול ובקרה של עובדיה, אין ספק שחברת ניקיון שתוביל זאת תייצר ייתרון תחרותי ובידול ותהפוך להיות "URBASER" הישראלית
איך מתחילים?
בוחרים 1-2 רשויות שיש להם האומץ והאיש להוביל מהלך שכזה ביחד עם 1-2 חברת ניקיון שמוכנות ללכת לתפיסה זאת ולשנות את המציאות. סיפור הצלחה שכזה יכול לייצר מהפך בגישה ולמשוך אחריו את שאר הרשויות. תהליך זה נבדק בימים אלו ואין לי ספק שבנחישות אפשר להוביל אליו.
הכותב הינו שמואל מדר מנכל חברת Ok2go שמפעילה היום מערך טכנולוגי מלא לבקרת הניקיון ברשויות המקומיות באמצעות סנסורים וחיישנים שונים, בקרת עובדים, אפליקציות ניהול ובקרה ותוכנה שמרכזת הכל במערכת אחת, החברה גם פועלת בתחום האבטחה ברשויות ומספקת מערכת בקרה וניטור והתחשבנות על כל מערך האבטחה ברשות תל אביב ובשיתוף עם משכ"ל מפעילה ותומכת במערכת " securical " בלמעלה מ 160 רשויות ובימים אלו מוטמעת המערכת ברשויות נוספות.
עוד בין שירותי חברת Ok2go קיים מערך שעוני נוכחות מתוחכם שמעניק נוחות לבעלי עסקים רבים אשר רוצים בניהול נכון של שעות העבודה במשרד, במפעל או גם תוך כדי עבודה בשטח. אולי יעניין אותכם לצפות בשעוני נוכחות ביומטרי?